Default  |  English  |  
מצגות  |  בובת האשבול - הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2014  |  ציטוטים מדברי אנשי ספרות ומבקרי הספרות  |  שבילי חלום ומציאות  |  בובת האשבול  |  השקת בובת האשבול - אירוע משותף עם רוני סומק 5.3.14  |  עכשיו כולם רואים - מתוך: בובת האשבול  |  
דף הבית >> ספרים >> מעלית אל הים
 


מעלית אל הים הוא ספר השירים  הרביעי.
יצא לאור בהוצאת עתון77,
ב - 2005 בעריכת יעקב בסר.

על כריכת הספר כתב יעקב בסר:
"ספר שיריה הרביעי של חלי אברהם-איתן מצטיין באמירה ישירה, אמיצה וכנה.
הגיבורה האמיתית של ספר זה היא האהבה: אהבת הנוף, אהבת הים, והמים בכלל.
כל אלה מתחברים אל אהבה בין גבר ואשה ולהפך.
האהבה שהיא כאוויר לנשימה מתפרשת על הנוף הימי, האורבני והשמימי.
לא פעם חוברים לכל אלה גם סממנים מיסטיים.
זו כתיבה אמינה, המתמכרת לתוכנה, ומשכנעת גם קורא ספקן כמוני."
גד יעקבי כתב על "מעלית אל הים": "הספר כתוב בנימה כמעט מתמדת של מאוויים,
זכרון ותחושת אהבה קיימת, מוחמצת או נשאפת. השירים אינם פשטניים,
כח אם מורכבים ולעתים קרובות רב-שכבתיים, כמו "שריטות בנוף אורבאני" שדיבר אליי מאוד.
כך גם שירים שיש בהם התבוננות רגישה בחוויה מורכבת, וגם היא בהקשר לאהבה,
והוא השיר הראשון בספר "מעלית אל הים". קראתי שירים רבים נוספים בהתרשמות חזקה,
ואני שמח על-כך שהספר יצא לאור..." (10.10.05). 

אסתר ויתקון: "קריאה בשירי חלי איתן בספרה האחרון "מעלית אל הים" זימנה לי חווית הצצה
לעולמה הנפשי והפואטי, וגילוי אמת פנימית חזקה מאוד. אמת זו נמסרת
באמצעים פואטיים קלאסיים ומודרניים השלובים זה בזה.
מראות השתייה של שירתה נהירים. קל ונעים להתחבר אליהם בעוצמות משתנות.
חלי איתן משעבדת בשיריה את מרבית עולם החושים, חלק ניכר אך מסוים, של מראות הטבע,
ומושגים מתחום ההבנה הפסיכולוגית כדי לתאר במדויק את עולמה הפנימי הדינאמי והחיוני, 
שהוא נתון לעתים בבדידות גדולה ומעיקה.
בעולם המראות היא משתמשת במטאפורות יסוד החוזרות ונשנות בשיריה. אלו לקוחות מעולם השירה הקלאסית והרומנטית
ובטבעיות גדולה ללא עכבות:
המים, הים, האור, הציפורים. היא בת העולם המודרני, המאופיין בסממנים טכנולוגיים ופסיכולוגיסטיים,
ועל כן היא מרבה להשתמש בהם בשיריה, כמו בשיר "דלת – החלום" (עמ'
69)

"עוֹף דּוֹאֶה בְּחֶדְוָה
בָּאֲוִיר הָרָטֹב
מִשְׁתַּחְרֵר מִכִּבְלֵי אֶגוֹ"...
בְּנִים לֹא נִים
אֲנִי אַחֵר
כְּבַמַּאי
בְּמַאֲרַג מֵידַע תַּת-גַּלִּי
"שֶׁל עָבָר, הוֹוֶה, עָתִיד"...
...וְזוֹרֵעַ פְּנִינֵי אוֹר
בְּתַחֲנוֹת זְמָן
שׁוֹנוֹת".  

האור מופיע בשיר כמטאפורה קבלית, המבטא אושר, התחברות עם היסוד האלוהי, העל-זמני.
האור הנו מטאפורה מרכזית בשירתה של חלי וגם ממשות פיסית, ריאלית..."(מתוך: ויתקון-זילבר, אסתר.
עיון ב"מעלית אל הים", לחלי אברהם-איתן. פסיפס, גל'  62.(חורף תשס"ו 2005), עמ' 31־33.

מאמרים על "מעלית אל הים":
  • ויתקון-זילבר, אסתר. עיון ב"מעלית אל הים", לחלי אברהם-איתן. פסיפס, גל'  62.(חורף תשס"ו 2005), עמ' 31־33.
  • חקק, הרצל. החיפוש אחר מהות אחרת. הצופה, 23 בספטמבר 2005.
  • טוקר, נפתלי. שירים כמשל, חלומות כשירים. ירושלים, מאסף לדברי ספרות, כרך כ"ב (תשס"ו 2005), עמ' 283־288.
  • פאלק, מנחם מ. "מעלית אל הים" : ריאיון עם המשוררת חלי אברהם-איתן. BSH.com <מקוון>, 26 ביולי 2005.
  • שתל, שמואל. פתאום הקשת מבפנים. עיתון77, גל' 303 (תשס"ה), עמ' 8.


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
לייבסיטי - בניית אתרים