Default  |  English  |  
מצגות  |  בובת האשבול - הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2014  |  ציטוטים מדברי אנשי ספרות ומבקרי הספרות  |  שבילי חלום ומציאות  |  בובת האשבול  |  השקת בובת האשבול - אירוע משותף עם רוני סומק 5.3.14  |  עכשיו כולם רואים - מתוך: בובת האשבול  |  
דף הבית >> חדש!!!ראיונות ומאמרים על שיריי >> החיפוש אחר מהות אחרת- על "מעלית אל הים" מאת הרצל חקק
 
מעלית אל הים - ספר שירים חדש של חלי אברהם-איתן, ספרי עיתון 77, 2005
החיפוש אחר הנצח, אחר מהות אחרת*
הרצל חקק
חלי אברהם-איתן שוב מחפשת גאולה במציאות חוץ שירית. באחד מספריה הקודמים , "קרן עין כחולה", היא בחרה לפתוח את ספרה בשיר עטוף סוד על קרן עין כחולה, המדריכה את מנוחתה. הפעם, בספר " מעלית אל הים" היא בוחרת לפתוח את הספר.
 
קרן העין הכחולה תוארה כגורם על זמני :
" קרן עין כחולה/ חוצה שו  שנה מפריחה את לבה בשקט/ מוסיקה חבויה מהלכת שמחה בוורידי השיחים /". וחלי בחרה לחצות את המלה 'שושנה'
לשני חלקים – כדי להבליט את העל זמניות שלה, את ייחודה מעבר למלה המקובלת 'שנה'.
הפעם אנו נסחפים אל ה"מים בלבנם" והם פורצים "מכשול גלים בנוי/ בקצה זרימה/ הודפים את מחסום השנים".
   תמונות הפתיחה בשני הספרים יוצרות חוקיות חדשה, חוקיות אחרת : חלי בוראת מהויות חדשות, עולם שחי על פי זרימה אחרת :
"קרן העין הכחולה" תוארה אז כבעת יכולת  לפלח את הפרח, למלא אותו בשקט מיוחד, למלא את הצמחים בשמחה - וכל זה הפך  למוסיקה נסתרת. הפעם מחסום השנים נהדף, "קמטי החוף" מוחלקים "כשיעור שהוחלק ונצבע זהב".
העולם משתנה בשתי הסיטואציות, וכאן עקב אותה יכולת מיוחדת של המים, אין עוד חציצה בין מים לשמים : " כחול המים דבק בכחול רקיע/ כמיהה באוויר מחשלת/ חישוקים של אהבה". 
ההשתנות הקוסמית , החיבור בין כחול המים לכחול השמים , כל אלה הם עדות לאותה עוצמה הגוברת על המכשול, על הזמן, ואפשר לבחור כאן את הסיכום שנתנה חלי בשירה הקודם על עוצמת הקרן:
" מה שיכול היה להיות/ נשאר אפשרות עתידית /שלא תתהווה לעולם ". משמעות הדברים : כשקרן העין פועלת ומשנה את מהות הדברים מבפנים, גם העתיד לקרות משתנה .מה שיכול היה להיות מאבד גובה, ומעתה זו רק אפשרות שלא תתהווה.
    לא הים הוא העולה אל השמים בספרה החדש, אלא השמים עולים אל הים:
"גאות המים במצוק / סודקת פתחים/ וזרימת מ ים בבטנו/ סמוך לגוו/ מעלית אל הים".
   בשני השירים הזרימה הפנימית משנה את הקוסמוס, את מבנה הזמן.
 קרן העין משתלטת על הכל, על הפריחה, על הזרימה הפנימית, על מבנה הזמן.
 
      אם בשירה על קרן העין הובילה המהפכה בזמן לתיאור  עולם של ילדות, עולם של התחלה (" את המים בבריכה יטהרו/וצחוק הילדים ימשיך להדהד/ בין עבר הווה ועתיד/ כובש את הזמן המשתנה") – הפעם מופנה המבט אל הקשישים המקבלים יכולת חדשה להלך " על קו המים", על אותו גשר מיוחד שנברא כדי לנצח את הזמן.
 
       אותה בריאה של עולם חדש מתגלה גם בשירה "תודעה מארחת" (עמוד 9) שבו היא מקבלת כוחות הפורצים מעבר ל'קו המים', מעבר לקו הטבע: "רגלי חשות עדיין את חום האדמה/ אבל חציי העליון/ נע לתוך השמים/ הלא פתורים".
 
         הניסיון לפתור את מהות העולם, הניסיון לברוא חידת עולם חדש, סוחף את המשוררת לברוא לה מתמטיקה חדשה : " הקדמנו דברים בסוגרים/ ולא פתרנו עד הסוף/ ביצרנו מספרים חלשים בתוכנו/ עכשיו צריך לשנות/ סדר קדימויות/ כדי להגיע/ ל'אתה אחד ושמך'/ צריך לזכור מתי הביטוי/ נותן אפס/ אסור שהביטוי ייתן אפס/ כי אפס הוא מוות/ למשתנים היקרים ביותר/ בלבנו" ( עמוד 23).
 
      המאבק בסופיות, בזמן, במוות – המאבק הזה מקבל כאן ממדים של קדושה, של חיפוש אחר מהות אחת, של אמונה במהות על : מעבר לכל המשתנים יש נהייה אחר הקבוע שייתן משמעות לכל. בעולמה של חלי יש קידוש של החולין למהות נשגבת חדשה.
 
     גם בחיפוש אחר קרן העין הכחולה, נזקקה חלי איתן למונחי קדושה עתיקים. באותו שיר על קרן העין כתבה חלי : "הסנה לא יאוכל" ובכך כמו נתנה משמעות חדשה משלה למעמד ההתגלות של הנביא.
 
         החיפוש אחר מהות שתסחף אותה מעלה, יוצר 'מעלית אל הים' ולוקח את המשוררת המתנבאת לבקש התגלות משלה:
 " קראתיכם מסבכי עננים/ להוליכני במעלותם הנעות/ לפלס נתיב לבן בין סערה לסערה" ( עמוד 45).
 
 
     העולם של חלי איתן יוצרת התחברות מיוחדת עם גרמי השמים, רצון להוציא את הקוסמוס מגלות לגאולה , כך למשל בשירה על הלבנה שבשמים:
"שוב מתמעטת/ אוספת את אורה אל גופה/ נעטפת בבדידות כהה/ של גלות קוסמית/ עד יום גאולתה" ( עמוד 60.
 
         שוב מתגלה בשיריה של חלי אותו לחן  קסום , שוב אותה התפעמות והתחברות לעולמות נסתרים ובראשיתיים -  וכל אלה מוליכים את האדם לזרימה אחרת, להתחברות אחרת אל עולמו האמיתי .
* המאמר התפרסם בעיתון "הצופה", 23.9.05
לייבסיטי - בניית אתרים